بررسی دو نمایشنامه "حصار" و "درس پیانو" آگوست ویلسون از منظر نظریات میشل فوکو
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده سمیه فرمانی
- استاد راهنما جلال سخنور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
august wilson is undoubtedly one of the rare black playwrights whose works have attracted streams of attention and worldwide audience. the present study aims at analyzing fences and piano lesson which are two of the most successful plays in his pittsburgh cycle from the perspective of michel foucault’s theories and ideas. studying these two plays from foucault’s perspective opens new windows into the lives of african americans and the way they suffer and react to power. the first analytic part of this study mostly deals with the way two dominant discourses of race and gender pave the way for power to enter into the lives of african americans. the racist discourse prepares the ground for the white to take lead in all affairs of the society, from sports to finding a job. in fences for instance we are faced with the way becoming a garbage-truck driver is considered a big opportunity by the black protagonist. there are also some instances in both plays where we confront how racist discourse has even entered into the inner circle of the blacks; some characters internalize the racist discourse and try to act according to the white codes of behavior. they try to dress like whites and some of them even become an agent for power and set restrictions on their family’s way to resistance. the gender discourse is another major tool through which power imposes itself into the world of the characters. the researcher tries to depict the way it forces itself into the world of the african americans in whose culture no such gender discrimination exists. this discourse too prepares the ground for power to enter into the most private affairs of the male and female characters and turn women into submissive characters at the face of power; in this way they become doubly empowered by both the racist discourse and the patriarchy within their own african american community. the second analytic part of this study mostly deals with resistance to power. it mainly discusses two major methods undertaken by the characters in confronting the power: the direct confrontation with power and the aesthetic kind. the researcher aims to depict how the aesthetic values of the blacks (their blues music, folk culture, vernacular language and etc.) play a major role in transforming the characters and setting them free from power. in the end what is noticeable in both fences and piano lesson is how the aesthetic resistance to power, preferred by foucault in the later phase of his life, proves to be more effective in building a powerful identity for the characters at the face of power.
منابع مشابه
فلسفه کاوایدا و هویت آفریقایی- آمریکایی: مطالعه یی بر دو نمایشنامه درس پیانو و حصارها اثر آگوست ویلسون
مطالعه حاضر به بررسی مفهوم هویت آفریقایی - آمریکایی در دو نمایشنامه آگوست ویلسون، درس پیانو و حصارها، می پردازد. ویلسون بر این اعتقاد است که یکی از دلایل اصلی فقدان هویت آفریقایی- آمریکایی نبود رابطه معنوی سیاهان آمریکا با گذشته خود است؛ بنابراین، ایجاد این رابطه یکی از تم های اصلی آثار اوست. مطالعه حاضر سعی بر آن دارد تا بر اساس فلسفه دکتر مولانا کارنگا، فیلسوف آفریقایی- آمریکایی، در مورد هویت...
15 صفحه اولبررسی هستیشناسانۀ نظریات چارلز داروین و میشل فوکو
این مقاله در صدد تحلیلِ هستیشناسانۀ نظریات چارلز داروین و میشل فوکو با هدف دستیابی به وجوه اشتراک بین آن دو است. در نگاه نخستْ مقایسۀ چارلز داروین با میشل فوکو مقایسهای ناهمگون است و شاید در بهترین حالت بعید به نظر آید؛ زیرا از یک سو، شالودۀ تفکر فوکویی را که یکی از پایههای اصلی جنبش «پسامدرن» است، مفهوم نسبیگرایی (relativism) شکل میدهد؛ از سوی مقابل، تفکر داروینی، یا همان داروینیسم، بهعن...
متن کاملتعذیب و تنبیه در تاریخ بیهقی: بررسی داستان حسنک وزیر براساس نظریات میشل فوکو
پژوهش حاضر بر آن است تا با تکیه بر مدل های تحلیلی میشل فوکو (1926-1984 م.) در کتاب مراقبت و تنبیه: تولّد زندان (1975م.) به بحث و بررسی اعدام حسنک وزیر در کتاب تاریخ بیهقی بپردازد. هدف اصلی این مقاله بررسی مولّفه های قدرت، تعذیب، و تنبیه و متن شناسی تاریخ بیهقی بر اساس کتاب مراقبت و تنبیهِ میشل فوکو می باشد. ابوالفضل بیهقی در بخش «ذکر بر دار کردن امیر حسنک وزیر رحمه الله علیه» با روشی دراماتیک...
متن کاملبررسی دو نمایشنامه گلن گری گلن راس و اولئانا اثر دیوید ممت در پرتو نظریات میشل فوکو
پایان نامه ی حاضر مفهوم قدرت از دیدگاه فوکو را در دو نمایشنامه گلن گری گلن راس و اولئانا اثر دیوید ممت بررسی می کند. قدرت از دیدگاه فوکو مفهومی است مثبت و مولد که از طریق فرایند بهنجارسازی افراد را در جهت منافع خود کنترل می کند. مقاومت در برابر چنین قدرتی ناگزیر باید از درون خود شبکه ی قدرت صورت گیرد و به عبارتی صورتی درون زا به خود بگیرد. چراکه فوکو اذعان دارد که قدرت به شکل مویرگ هایی درهم تن...
15 صفحه اولبررسی اهداف آموزشی از دیدگاه میشل فوکو
از آنجا که تعیین هدف ها راهنمای همه فعالیتهای آموزشی است، در این پژوهش تلاش شده است این کار بنیادی را با نگرش به تعریف انسان از دیدگاه میشل فوکو بررسی کند. فوکو که با کندوکاو باریک بینانه در زمینه جنون و شیوه های بکارگیری مجازات، گسستی جدی در تاریخ اندیشه بشری یافته بود، هستی انسان را نیز بر همین اساس روشن ساخت. او این گسست ها را از دیدگاه اراده معطوف به قدرت و با تکیه بر دانش بررسی می کند و ان...
متن کاملخوانشِ فرهنگی میشل فوکو از انقلاب اسلامی
فرضیه کلی مقاله این است که خوانش فرهنگی فوکو در خصوص انقلاب اسلامی، ریشه در دستگاه نظری او دارد. جنبش انقلابی مردم ایران، در بعد نظری توجه متفکران، فیلسوفان، جامعهشناسان و... را به خود معطوف نموده و تئوریها و پارادایمهای زیادی بواسطه حرکت مردمی ایران، تعدیل شدند. در میان تئوریهای مزبور، خوانشِ فرهنگی میشل فوکو به حاشیهرانی تبیین اقتصادی و برجستهسازی تبیین فرهنگی میپردازد. برساخت فرهنگی فو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023